گزارش IDC از بازار جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه چهارم و کل ۲۰۲۱

0 0

گزارش IDC از بازار جهانی تبلت‌ها در سه‌ماهه چهارم و کل ۲۰۲۱

موسسه IDC در روز ۳۱ ژانویه ۲۰۲۲ (۱۱ بهمن ۱۴۰۰) گزارش خود را از بازار تبلت در فصل پایانی و کل ۲۰۲۱ منتشر کرده است. طبق این گزارش، عرضه جهانی تبلت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ با ۱۱٫۹ درصد کاهش به ۴۶ میلیون دستگاه رسیده که دومین دوره کاهشی از آغاز همه‌گیری در سال ۲۰۲۰ به شمار می‌رود. از سوی دیگر آمار IDC از آن حکایت دارد که مجموع تبلت‌های عرضه‌شده در سال ۲۰۲۱ با ۳٫۲ درصد افزایش به ۱۶۸٫۸ میلیون دستگاه رسیده است که بالاترین میزان از سال ۲۰۱۶ تاکنون محسوب می‌شود. عرضه کروم‌بوک نیز در فصل چهارم سال گذشته ۶۳٫۶ درصد نسبت به سال ۲۰۲۰ کاهش داشته، اما میزان ارائه‌شده در کل سال ۲۰۲۱، رشد ۱۳٫۵ درصدی را تجربه کرده است.

آنوروپا ناتاراج (Anuroopa Nataraj)، تحلیل‌گر پژوهشی ارشد IDC، در این باره می‌گوید: «اگر چه ۲۰۲۱ در مجموع سال فوق‌العاده‌ای برای بازار تبلت‌ها بود، اما به سبب گذر کردن اغلب مناطق از قله تقاضا، عرضه نیز کاهش یافته است. با این حال، عرضه این محصولات در کوتاه‌مدت همچنان بالاتر از دوران پیش از همه‌گیری باقی خواهد ماند، چرا که آموزش مجازی و دورکاری، در کنار استفاده از رسانه‌های آنلاین اولویت‌ کاربران باقی می‌ماند».

مطابق گزارش IDC، اپل در آخرین فصل سال ۲۰۲۱ موفق به عرضه ۱۷٫۵ میلیون دستگاه شده و ۳۸ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است. البته اپل در شرایطی رتبه نخست برترین ارائه‌کننده تبلت را کسب کرده که میزان عرضه آن نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۸٫۶ درصد افت را تجربه کرده است. در گزارش مالی غول کوپرتینویی از سه‌ماهه منتهی به دسامبر سال میلادی گذشته نیز درآمد بخش تبلت‌های آی‌پد با کاهش سالانه ۱۴ درصدی ۷٫۲۵ میلیارد دلار اعلام شد که مدیر عامل شرکت آن را ناشی از محدودیت‌های زنجیره تأمین عنوان کرد.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ (عرضه به میلیون عدد)

جایگاه دوم عرضه‌کننده برتر در سه‌ماهه چهارم ۲۰۲۱ به سامسونگ تعلق دارد که ۷٫۳ میلیون دستگاه تبلت وارد بازار کرده و ۱۵٫۹ درصد از سهم بازار را از آن خود ساخته است. نکته جالب آن است که سامسونگ هم در این دوره زمانی مانند اپل با افت سالانه ۲۱٫۶ درصدی مواجه بوده است. لنوو به عنوان دارنده رتبه سوم موفق به عرضه ۴٫۶ میلیون تبلت به بازار شده و همچون دو شرکت دیگر کاهش سالانه ۲۵٫۴ درصدی را تجربه کرده است. پس از این سه شرکت، آمازون و هواوی جایگاه‌های بعدی را به خود اختصاص داده و به ترتیب ۳٫۶ و ۲٫۵ میلیون دستگاه تبلت به بازار ارائه کرده‌اند. در این میان، آمازون تنها شرکتی است که رشد سالانه ۱٫۳ درصدی را از نظر میزان عرضه ثبت کرده است.

آمار IDC نشان می‌دهد که رتبه‌بندی شرکت‌های عرضه‌کننده تبلت در کل سال ۲۰۲۱ نیز به همین ترتیب بوده و اپل با عرضه ۵۷٫۸ میلیون آی‌پد در جایگاه اول، سامسونگ با ۳۰٫۹ میلیون تبلت در مکان دوم، لنوو با ۱۷٫۷ میلیون واحد در رتبه سوم و آمازون و هواوی به ترتیب با عرضه ۱۶٫۱ و ۹٫۷ میلیون دستگاه در جایگاه‌های چهارم و پنجم ایستاده‌اند. همچنین ۴ شرکت برتر همگی افزایش عرضه را در مقایسه با سال ۲۰۲۰ تجربه کرده‌اند و هواوی تنها تولیدکننده‌ای است که با افت سالانه ۳۲٫۱ درصدی روبه‌رو بوده است.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده تبلت در سال ۲۰۲۱ (عرضه به میلیون عدد)

یافته‌های IDC حاکی از آن است که هر ۵ عرضه‌کننده برتر کروم‌بوک در بازه زمانی اکتبر تا دسامبر ۲۰۲۱، شاهد افت سالانه قابل توجهی در ارائه محصولات خود بوده‌اند. در میان عرضه‌کنندگان کروم‌بوک Acer Group با عرضه ۱٫۳ میلیون دستگاه در جایگاه نخست قراردارد و پس از آن Dell Technologies با ارائه ۱ میلیون واحد کروم‌بوک رتبه دوم را از آن خود ساخته است. لنوو، سامسونگ و اچ‌پی هم به ترتیب با عرضه ۸۰۰ هزار، ۶۰۰ هزار و ۵۰۰ هزار دستگاه، مکان‌های سوم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

پنج کمپانی برتر عرضه‌کننده کروم‌بوک در سه‌ماهه چهارم سال ۲۰۲۱ (عرضه به میلیون عدد)

جیتش اوبرانی (Jitesh Ubrani) مدیر بخش ردیابی موبایل و دستگاه‌های مصرفی در IDC، در خصوص عرضه کروم‌بوک می‌گوید: «بخش زیادی از تقاضای اولیه برای کروم‌بوک در بازارهای اصلی مانند ایالات متحده و اروپا برآورده شده و این امر، به کاهش سرعت رشد عرضه انجامیده است. در عین حال، تقاضا برای کروم‌بوک در بازارهای نوظهور شاهد رشدی مداوم در سال گذشته بوده است. از سوی دیگر تأمین [قطعات] برای کروم‌بوک‌ به‌طور غیرمعمول محدود بوده، زیرا کمبود قطعات فروشندگان را بر آن داشته که دستگاه‌های ویندوزی را به سبب قیمت بالاتر در اولویت قرار دهند و همین مسأله مانع عرضه [بیشتر] در مقیاس جهانی شده است.»

منبع : IDC

ارسال یک پاسخ